رایج ترین درمان سرطان مثانه چیست؟

 

Bladder Cancer
Bladder Cancer

سرطان مثانه ممکن است به بیش از یک درمان نیاز داشته باشد. برای انتخاب بهترین درمان تیم مراقبت با توجه به درجه سرطان یک گزینه مناسب را انتخاب می کنند.

برخی درمان ها تنها به جراحی ختم می شود، اما برخی دیگر علاوه بر جراحی به شیمی درمانی نیز نیاز دارد. از شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور و کاهش خطر عود سرطان استفاده می شود. همچنین پرتو درمانی می تواند سلول های سرطانی باقیمانده را نیز از بین ببرد.

درجه سرطان مثانه

از طریق میکروسکوپ می توان سلول های سرطانی را مشاهد و درجه بندی کرد.

سلول های سرطانی در مثانه با درجه پایین

در درجه پایین سلول های سرطانی از نظر ظاهر و سازماندهی شبیه سلول های طبیعی  هستند. در اغلب موارد تومور به کندی رشد می کند و کمتر به دیواره عضلانی مثانه حمله ور می شود.

سلول های سرطانی در مثانه با درجه بالا

سلول های این نوع از سرطان ظاهر غیر طبیعی دارند و با بافت های طبیعی متفاوت هستند. تومورهای این سرطان رشد بیشتری دارند و می توانند به دیواره عضلانی مثانه و یا سایر بافت ها و اندام حمله کنند.

انواع جراحی ها برای درمان سرطان مثانه

در زیر برخی از انواع جراحی ها به طور مختصر توضیح داده شده اند.

فلولگوراسیون

در این تکنیک جراح یک لوله نازک و انعطاف پذیر را به نام سیستوسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می کند. سپس با کمک ابزار دیگری سلول های سرطانی برداشته و یا سوزانده می شوند.

سیستکتومی جزئی

عمل سیستکتومی سگمنتال یا سیستکتومی جزئی یک تکنیک برای برداشتن سرطان با درجه پایین است. این روش از جراحی در مواقعی که تنها بخش کوچکی از مثانه درگیر سرطان شده باشد  استفاده می شود.

این جراحی برای بیمارانی که تومور با درجه پایینی دارند و تنها دیواره مثانه و یا یک ناحیه مثانه درگیر است کاربرد دارد. پس از جراحی و بهبودی کامل بیمار می تواند به طور طبیعی ادرار کند.

سیستکتومی رادیکال با انحراف ادرار

با کمک این روش مثانه، غدد لنفاوی و اندام های مجاور که حاوی سرطان هستند برداشته می شوند. این جراحی در بیمارانی که سرطان مثانه به لایه های عضلانی آنها حمله کرده و بخش بزرگی از مثانه را در بر گرفته باشد، بکار برده می شود.

کدام اندام ها برداشته می شود؟

در مردان اندام های مجاور پروستات و زیکول های منی در با کمک این جراحی برداشته می شوند. در زنان نیز رحم، تخمدان ها و حتی بخشی از واژن که ممکن است درگیر شده باشد، برداشته می شوند.

پرتو درمانی

برای کشتن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد این سلول ها از اشعه ایکس پر انرژی به نام پرتو درمانی استفاده می شود. در این روش با کمک یک دستگاه از خارج از بدن به ناحیه مبتلا به سرطان پرتو ارسال می شود.

 در برخی موارد پرتو درمانی به تنهایی و در برخی موارد دیگر در ترکیب با شیمی درمانی انجام می شود.

شیمی درمانی سیستمیک

این درمان هنگامی است که داروهای شیمی درمانی به داخل ورید تزریق می شوند تا وارد جریان خون شده و به سلول های سرطانی در سراسر بدن برسند. این داروها برای درمان سرطان مثانه نیز کاربرد دارند.

شیمی درمانی داخل مثانه

در برخی مواقع ممکن است لازم باشد شیمی درمانی مستقیم در داخل مثانه باشد. برای این کار متخصص از طریق لوله ای داروها را وارد مثانه می کند تا سلول های سرطانی باقیمانده از جراحی را از بین ببرد. این عمل باعث کاهش عود سرطان پس از جراحی می شود.

تقویت سیستم ایمنی بیمار

برای مبارزه با سرطان لازم است سیستم ایمنی بیمار تقویت شود. به همین دلیل ایمونوتراپی تجویز می شود و به سیستم ایمنی بیمار کمک می کند که بتواند با سرطان مبارزه کند.

ایمونوتراپی در داخل مثانه

در این روش با کمک یک کاتتر یا لوله نازک محلولی مستقیما وارد مثانه می شود. این محلول مثانه را شستشو داده و احتمال عود سرطان را کاهش می دهد. همچنین در این روش و با کمک ایمونوتراپی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی چه در مثانه و چه در سراسر بدن، تقویت می شود.

پیشگیری از سرطان مجدد مثانه

بیمارانی که یکبار از شر سرطان مثانه خلاص شده اند ممکن است لازم باشد اقداماتی برای عود مجدد سرطان انجام دهند. به طور معمول متخصصین برنامه ای شخصی شامل آزمایشات و معاینات منظمی در اختیار بیمار قرار می دهند.

اما لازم است استرس و اضطراب نیز مدیریت شود و خواب کافی و با کیفیت داشته باشند. همچنین استفاده از یک برنامه غذایی متعادل نیز توصیه می شود. در هر حال با گذشت زمان بیماران درمی یابند که چه چیزی برایشان مفید یا مضر است.

منبع: https://www.drsadeghzadeh.com/

Comments

Popular posts from this blog

مراحل خارج شدن از رژیم کتوژنیک کدامند؟

آیا با رژیم پالئو می توانیم سالم بمانیم؟

در رژیم لاغری شکم چه بخورم؟