علائم سنگ کلیه چیست؟

 

Symptoms of kidney stones
Symptoms of kidney stones

علائم سنگ کلیه بستگی زیادی به اندازه آن دارد، زیرا سنگ های کوچکی که به اندازه یک شن و یا کمی بزرگتر هستند بدون هیچ علامتی خود به خود دفع می شوند.

در واقع سنگ کلیه زمانی شروع به درد و ایجاد علائم می کند که باعث تحریک و یا انسداد شود. به عنوان شایع ترین علائم وجود سنگ در کلیه ها می توان به درد در ناحیه کمر، خون در ادرار، حالت تهوع، تب و بوی بد ادرار اشاره کرد.

انواع سنگ های کلیه کدامند؟

سنگ کلیه یک جسم سخت است که از مواد شیمیایی موجود در ادرار شکل می گیرد. به طور کلی تا کنون چهار نوع اصلی سنگ کلیه شناخته شده اند.

1.    اگزالات کلسیم

2.    اسید اوریک

3.    استروویت

4.    سیستین

اگزالات کلسیم

این شایع ترین نوع سنگ کلیه است و با ترکیب کلسیم با اگزالات در ادرار ایجاد می شود. افرادی که به اندازه کافی کلسیم و مایعات مصرف نمی کنند ممکن است کاندیدهای خوبی برای ابتلا به این ضایعه شوند.

اسید اوریک

این نیز یکی از انواع رایج سنگ کلیه است و در افرادی دیده می شود که غذاهای گوشتی به خصوص گوشت قرمز و اندامی مانند جگر زیاد مصرف می کنند. همچنین صدف حاوی غلظت بالایی از یک ترکیب شیمیایی طبیعی به نام پورین است.

کسانی که زیاد صدف می خورند با مصرف بیشتر پورین و تولید زیادتر مونوسدیم اورات مواجه می شوند. به همین دلیل در شرایط مناسب احتمال شکل گیری سنگ در کلیه های آنها افزایش می یابد.

استروویت

سنگ های استروویتی شیوع زیادی ندارند و در اثر عفونت در دستگاه ادراری فوقانی بوجود می آیند.

سیستین

وجود این سنگ ها در کلیه ها عامل ژنتیکی دارد بنابراین سنگ های سیستین نادر هستند و تنها در خانواده ها دیده می شوند.

در صورت داشتن سنگ کلیه چه کنم؟

اگر برخی علائم سنگ کلیه را در خود دارید فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که شاهد دفع سنگ از کلیه های خود هستید بهتر است برخی از آنها را نگه دارید و نزد پزشکتان ببرید. به این ترتیب سنگ به آزمایشگاه فرستاده می شود و متخصص شما از ترکیبات آن با خبر می شود. این کار می تواند در نتیجه درمان تاثیر داشته باشد.

آیا بعد از دفع سنگ هنوز باید نگران باشم؟

کسانی که یک بار سنگ دفع کرده باشند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سنگ دیگری باشند. اگرچه تشکیل سنگ مجدد در نیمی از افرادی که سنگ دفع کرده اند دیده شده است، اما تقریبا چند سال طول می کشد تا فرد دوباره شاهد سنگ در کلیه های خود شود.

بنابراین باید تدابیری برای جلوگیری از تشکیل آن بکار برده شود.

پیشگیری از تشکیل سنگ در کلیه ها

اگر علائم سنگ کلیه داشته اید و یا سنگ دفع کرده اید نوشیدن مایعات کافی به شما کمک می کند تا از شر سنگ مجدد خلاص شوید.

کسانی که خود را همواره هیدراته نگه می دارند رنگ ادرار زرد روشن دارند و مواد زائد کمتری در ادرار آنها متمرکز می شود. با این حال بهتر است نوشیدن آب را به مایعات دیگر ترجیح دهید.

در واقع هیچکدام از نوشیدنی هایی مانند: قهوه، نوشابه های گاز دار، شربت ها و نوشیدنی های ورزشی نمی توانند جایگزین آب باشند.

میوه جات و سبزیجات

مصرف منظم میوه ها و سبزیجات فصلی و گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه منجر به کاهش اسید ادرار می شود. زمانی که اسید ادرار کمتر باشد سنگ ها نیز کمتر تشکیل می شوند.

همچنین هر چقدر پروتئین گیاهی نسبت به پروتئین حیوانی بیشتر باشد خطر ابتلا به سنگ کلیه کاهش پیدا می کند.

نمک

برای کاهش علائم سنگ کلیه نمک اضافی را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید. خوراکی های شوری مانند: چیپس، سیب زمینی شور و سیب زمینی سرخ کرده باید کاملا محدود شوند. همچنین گوشت های فرآوری شده حاوی مقادیر قابل توجهی نمک هستند این گوشت های ساندویچی، سوپ های آماده و انواع دوغ ها باید کمتر مصرف شوند.

اضافه وزن

چاقی یا اضافه وزن می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند، اما رژیم های کاهش وزن سریع نیز توصیه نمی شوند.

آیا علائم سنگ کلیه در کودکان وجود دارد؟

سنگ کلیه در کودکان ۵ ساله و یا کمتر نیز دیده شده است. اگر فرزند شما به اندازه کافی مایعات مصرف نمی کند و یا خوراکی های شور زیاد می خورد ممکن است در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار بگیرد. بنابراین هر علامتی را جدی بگیرید و آنرا فورا نزد یک متخصص با تجربه ببرید.

منبع: https://www.drsadeghzadeh.com/

Comments

Popular posts from this blog

مراحل خارج شدن از رژیم کتوژنیک کدامند؟

آیا با رژیم پالئو می توانیم سالم بمانیم؟

در رژیم لاغری شکم چه بخورم؟